Met genoegen stellen wij u voor aan onze nieuwe DREAMS Travel Reporter Nadine Muijres Barauch, getrouwd, ‘mama van vier kinderen en dol op reizen.

Nadine; Thuiskomen is heerlijk, maar de spanning die je lijf bekruipt in de weken voor een vertrek is magisch. Avonturen passen overal: In je broekzak, in je hart en in je koffer vol herinneringen. Off the beaten path vinden wij bijzondere plekjes, na lange wandelingen de mooiste verzichten. Door de ogen van de kinderen bekijk ik de wereld op een heerlijke & eerlijke manier. In mijn dagelijks leven run ik Au Pair Office in België en kom ik in contact met mensen uit de hele wereld, een streepje voor om unieke plaatsen te ontdekken. Schrijven doe ik uit passie, gegroeid tijdens mijn studies journalistiek, communicatie en marketing. Geniet van onze verhalen en tot snel ❤

Family travel
Hopende onze kinderen aan te steken met de reiskoorts die we zelf al weken voelen, stappen we vol enthousiasme op het vliegtuig met eindbestemming Guatemala. Een spannende reis door een divers en (voor ons) totaal onbekend land. Bij aankomst worden we getroffen door de ontwikkelingsachterstand. Geen wifi meer. Geen evidentie om geld te pinnen – of om te wisselen- en amper iemand (ook onze chauffeur niet) die Engels spreekt op het enige internationale vliegveld. We beseffen daar en dan, doodmoe, met dappere kinderen, verbaasd van alles wat ze zien (ze zijn nog niet eerder bewust buiten Europa geweest), dat geduld en vertalen met handen en voeten nodig zal zijn. En dat zij opgroeien in een wereld van luxe. De warmte komt ons als een warme deken tegemoet. Heerlijk zo kerst in de zon, dat herhalen we nog vaak tegen elkaar. We merken op hoe vriendelijk iedereen is, een fijn kerstgeschenk.

Meeting friends
Na een rit langs duizend reclameborden door een armoedig Guatemala City, maar met minstens tien afgeladen volle McD’s, is arriveren in Antigua een waar feestje. We slapen in Casa Santo Domingo http://www.casasantodomingo.com.gt/default-en.html tevens een klooster en museum. Het is er prachtig, ruikt lekker en neemt ons spontaan mee naar een andere wereld. We kruipen uitgeteld ons bed in. Na een goede nacht rust, vol frisse moed, trekken we met lokale gids de adembenemende kleine kleurrijke stad in. We bezoeken musea, kloosters, de lokale markt, proeven van de lokale keuken- de kinderen eten dapper mee- en ziplinen over een koffieplantage boven Antigua. We zien één van de vele actieve vulkanen en verbazen ons over de culturele rijkdom van de prachtige stad. De volgende dag bereiden we ons voor op de aankomst van Mabel, Erik en kids en kerst bij hun dierbare vrienden Eric en Bobby. We zwemmen en genieten van ons mooie hotel. We pikken nog een marktje en een cacao museum mee en zijn onder de indruk van de hoeveelheid fruit, maar vooral van de vriendelijkheid van de mensen en de chaos op de markt. Kerst is dierbaar bij Eric thuis, een lange tafel met mensen van overal. De kinderen genieten en als we ze mee naar huis nemen in een stokoude taxi, waar we amper in passen, zijn we net op tijd voor een spectaculair vuurwerk vanaf ons balkon. Heerlijk, zo kerst vieren.

Caribbean style
Na kerst is het tijd voor vliegveld. Op pad naar Tikal. We vliegen naar Flores. We lunchen in Caribische stijl en varen op het meer. We rijden naar Tikal en slapen midden in de jungle. ‘s Morgens om 4u stappen we, gewapend met zaklampen dit Unesco erfgoed park in op zoek naar Maya tempels, brulapen, spinapen, zilvervossen, stinkdieren, kortom een dag vol avontuur. We beklimmen in het donker tempel IV en net op het moment dat we bovenkomen, trakteren de brulapen ons op een fenomenaal luid ontwaken van de jungle. We zijn diep onder de indruk en wachten in stilte de zonsopgang af. De dag blijft ons verbazen en de Maya cultuur intrgigreert. 60% van dit land is nog inheems Maya. Het leven heeft hier stilgestaan. De tweede ochtend vinden de brulapen het spannend om ons allen de stuipen op het lijf te jagen, maar gaan we nogmaals ‘s nachts omhoog- het is pikzwart als Joelle, Erik en ik tempel IV beklimmen- de stilte beklijft en geeft kans tot introspectie.

The sound of music
De tocht vervolgt over hobbelige wegen, met heerlijke ♬ van onze kinderschare naar de Rio Dulce. Groener dan hier wordt het niet. Dit is het tropisch regenwoud op zijn mooist. Vogels in alle formaten en soorten. We trekken na een rustige nacht tussen krokodillen en schildpadden, per lancha de Rio op om haar ware schoonheid te ontdekken. Na adembenemende natuur ontspannen we op Playa Blanca, een Caribisch strandje. We drinken uit kokosnoten en lachen met de locals. De kinderen genieten van de warme Atlantische zee. We voelen ons al helemaal thuis. Niks gaat hier zoals gepland, maar dat heeft veel charme en werpt een kritische blik op onze manier van doen. We bezoeken Livingston, armoede troef, het plekje waar slaven werden gedumpt, afgesneden van de wereld; maar ook hier: een warme lach en hand & met een fijn gevoel verlaten we dit dorpje. We ontmoeten lokale vrienden van Mabel en Erik die ons een enthousiast welkom heten. We eten samen en merken op we hoe klein de wereld eigenlijk is, vrienden kan je overal maken en soms is de connectie zo gelegd. Paardensport verbindt velen.

High on a horse
De volgende dag trekken we te paard rond langs de Rio Dulce, passeren we te voet een hoge en spannende hangbrug in de jungle, en eindigen we in een natuurlijke bron, lekker even afkoelen na een ritje in blakende zon en 35C. Marc en Erik koken en trakteren ons op lokale vis, heerlijk. Uitgerust vertrekken we s morgens naar het vliegveld van Puerto Barrios, een militaire basis. Niemand spreekt Engels en je koffers worden gescand door mensenogen. De grootste angst in dit land, is dat er drugs getransporteerd wordt. Zodra we op “safe” staan, is iedereen onze vriend. We zijn gefascineerd, de tijd lijkt hier stil te hebben gestaan. Hand aan hand, lopen we de tarmac op, want de oprit van de luchthaven is ook een route om te joggen voor de militairen en tevens de runway. Alles kan in Guatemala.
We slapen in Antigua en beginnen ‘s morgens, na een springlesje op VDL paardjes voor Joelle en Miguel van een lokale topinstructeur, aan het laatste deel van onze reis. We gaan naar de Stille Oceaan en verblijven in een pittoresk hotel in El Paredon. Heerlijk drie dagen ontspannen, surfen, genieten en misschien lezen. Het dorpje is uniek, de straten van zand en iedereen kent elkaar. Honden zijn hier in overvloed en Joelle haar plannen om een opvangcentrum voor honden te stichten worden gesmeed.

Happy kids
“Mama, komen we hier terug, het is hier geweldig” hoor ik de komende dagen nog vaak. We sluiten met lokale vrienden & veel vuurwerk 2019 af, en luiden met ontzettend veel gezellige muziek tot in de stille uurtjes 2020 in. We genieten van onze laatste dagen samen met de familie, bezoeken de mangroves, onze kinderen spelen met zonsondergang in de Stille Oceaan en zo nadert het einde van een unieke reis. We vliegen naar huis en tijdens onze transit in Madrid hoeven we niet te vragen of de kinderen genoten hebben. De kids hebben de beste tijd van hun leven gehad. Ze hebben geleerd, gezien, gespeeld, zijn closer geworden met hun familie en hebben een grote culturele rijkdom in hun levenskoffertje gestoken. Met een grote buiging omarmen wij Guatemala. Een zeer arm land, dat zonder sturing lijkt te dobberen op een
Grote Oceaan. Een land met eindeloze mogelijkheden maar evenveel valkuilen, met prachtige mensen, waanzinnige natuur, lekker eten. Wij sluiten Guatemala diep in ons hart en zeggen tot ziens! ❤️